Vooruitkijkspiegel

De vooruitkijkspiegel

Ervaar het leven met nieuwe technologie in een toekomstige wereld en bedenk wat jij wel of niet zou willen.

De vooruitkijkspiegel is te koop bij de uitgever en te bestellen via de boekhandel of ineke@ethicschool.nl. Lees meer over de achtergronden in het artikel  Breng narratieve ethiek naar de burger.

Iedereen kan deelnemen aan een rollenspel

Een rollenspel is geschikt voor 6-12 deelnemers, maar het kan ook aangepast worden voor grotere groepen. Elk rollenspel wordt geleid door een verteller die het verhaal goed kent en kort inleidt. Als deelnemer speel je een rol van een van de figuren in het verhaal. Je krijgt een heel korte beschrijving van je rol, en mag daarnaast je eigen fantasie gebruiken. Het doel van het rollenspel is om je na te laten denken over wat een technologie die momenteel nog in ontwikkeling is, over enkele tientallen jaren kan betekenen voor gewone mensen. Wat zou jij toejuichen en wat stuit je tegen de borst? Ga vervolgens met je medespelers in gesprek over wat jullie kunnen doen om te helpen de technologie die vandaag ontwikkeld wordt in goede banen te leiden. De rollenspelen zijn geschikt voor volwassenen en kinderen. Volwassenen kunnen de rollenspelen gebruiken om een beeld te krijgen van de vragen die de technologie die nu ontwikkeld wordt over tien of twintig jaar aan de orde kunnen stellen. Op scholen kunnen kinderen zich zo inleven in de wereld waarin zij en hun kinderen straks misschien zullen leven.

Welke bestaande discussie stelt elk verhaal op scherp?

Elk verhaal sluit aan bij een of meer lopende discussies over nieuwe technologie en ethiek. Hieronder vind je voor elk verhaal een aantal links naar websites of publicaties met meer informatie over de huidige ontwikkelingen en de hete hangijzers in de discussie. De verhalen helpen je om zelf een mening te vormen over welke rol technologie in de toekomst wel en niet mag krijgen, en via de links zie je wie er nu al over praten.

Klimaatverwisseling

Onderzoekers en beleidsmakers denken momenteel na over alternatieven om Nederland klimaatbestendig te maken als de zeespiegel stijgt. Op 2 maart 2020 organiseerde de KNAW hierover een symposium.

De stad Lokor speelt met kringlooplandbouw en permacultuur.

De stad Kostech trekt digitalisering van overheid en samenleving door.

Bruto Nationaal Geluk

Het toekomstverhaal verkent onverwachte effecten van het centraal stellen van Bruto Nationaal Geluk als maatstaf voor overheidsbeleid. Hoewel de economie momenteel nog domineert, wordt het welzijn van  burgers internationaal al vergeleken in het jaarlijkse World Happiness Report. Het CBS houdt ook de Nederlandse positie bij in de internationale Duurzame Ontwikkelings-ranglijst.

De Babylonische Migrant

De huidige controverse over medische implantaten staat op scherp in het tweede verhaal. Radar en Trouw publiceerden erover.

Het toekomstverhaal bouwt ook voort op een langer lopende discussie over mensverbetering. In 2006 gaf ik mijn mening, en in 2012 en 2018 publiceerde het Rathenau Instituut erover. Donald Bruce maakte het Democs kaartspel dat je hier kunt downloaden.

De Havik-duif

Experimenten met biotechnologie bij dieren leidden in het verleden tot publiek debat, b.v. over de genetisch gemodificeerde stier Herman. Rene Rector verkent vragen op het gebied van biotechnologie voor voeding. Recent is er discussie over mens-dierchimeren als onderdeel van een gedachtewisseling over modernisering van het biotechnologiebeleid.

Mijn 3D-geprinte hart klopt in eeuwigheid

In 2018 publiceerde STOA (Europees Parlement) een verkenning van 3D bioprinting. In het toekomstverhaal kan iedereen met dergelijke technologie het ene na het andere orgaan vervangen en zo eeuwig leven voor de dood. Peter Derkx filosofeerde in 2010 over de wenselijkheid, en Frank Kupper zette in Mens in de Maak theaterpubliek aan het denken.

Je bent wat je eet

Wat je in je mond stopt heeft invloed op je gezondheid, maar hoe precies, dat is een complex vraagstuk. Op een ander vlak maken Europese ethici zich zorgen over wie verantwoordelijk is voor de gezondheid van de (beroeps)bevolking:  Gezondheid voor Allen, of Allen voor Gezondheid?

Van Bitcoin tot wereldparlement

Het toekomstverhaal is losjes gebaseerd op experimenten met blockchain in het verkiezingsproces. Jaap-Henk Hoepman verkende de mogelijkheden.

Het verhaal is verzonnen, maar Melanie Peters kraakt harde noten over gebrekkige democratische controle op digitalisering.

Kies je godsdienst

Het verhaal borduurt voort op experimenten met de God-helm en neuroprothesen.  Over de implicaties voor geloof en levensbeschouwing woedt ook een levendig debat. Denk bijvoorbeeld aan Wij zijn ons brein van Dick Swaab. Theologen en sociale wetenschappers hebben er ook veel over geschreven, waaronder Michiel van Elk, Taede Smedes en Palmyre Oomen.